Punch Line!

Tja eftersom kaggen ville att jag skulle prata lite mer om mig själv här i bloggen så får jag göra de helt enkelt. Men bloggen är mest till för hur jag har de i Hyper och sådant.
Jag ska lägga in lite mer privata inlägg men jag har så mycket att göra för stunden, kan ju berätta lite om det.

Vårat nya project i skolan heter Experience Technology och går ut på att vi delas in i olika grupper för att sedan få en liten teknisk pryl som vi ska göra något häftigt/kreativt av. Så min grupp som består av 5 personer inkluderat mej själv är Samuel, Anders, Nicolai och Jade.
Vårt koncept är att göra en talande boxningssäck. Då kanske ni undrar hur fasiken de skulle fungera?

Då är de så att vi har fått ett litet kretskort som heter Arduino som man kan göra allt mellan himmel och jord med. MEN man måste ha väääldigt mycket kunskap om den här hårdvaran och vad den gör för att kunna veta hur man gör för att genomföra sina idéer.

Vi fick inte bara ett Arduino kretskort med utan massa olika komponenter som man inte har en blekaste aning om vad de gör. Men vi har sökt och sökt och sökt och sedan hittat en lösning för att få den här boxningssäcken att tala. De finns något som heter Piezo som kan ta emot ljud och ge ifrån sig ljud, och ljud är ju egentligen bara vibrationer som far genom luften. Tanken var då att om man lägger dessa Piezo sensorer i boxningssäcken och kopplar dem till Arduinon så kan man få ut värden genom vibrationer ifrån slagen man ger ifrån sig på slagpåsen. Ganska enkelt när man väl kommer på de, men sedan är de en annan femma att få de att funka med flash men de är inte min uppgift.

Så de är lite om vad jag gör just nu ;D och för er som undrar va fan är Arduino för något så kan ni se de i länken nedan.

Kommentarer
Postat av: Max

Söt-Melle

2008-10-15 @ 13:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0